Meny
Logg inn
Mine sider

Vi elektrifiserer fremtiden!

Vedlikehold av litiumbatterier

Når det gjelder kontroll og vedlikehold av litiumbatterier, er det en ting ingen batterier tåler - å tømmes. Sørg for at installasjonen din aldri tømmer batteriene helt.

Moderne litiumbatterier kobler seg fra når de er tomme, men da er de gjerne helt tomme og bør lades med en gang igjen. Hvis de ikke lades umiddelbart, risikerer man at de går i stykker og blir vanskelige å starte igjen.

BMS-en (Battery Management System) sin utkoblingsdel bør ikke være en del av den vanlige installasjonen. Det anbefales å ha en lader som ikke lader batteriet helt fullt hele tiden.

Litiumbatterier trives best når de er rundt 50% oppladet. Derimot har blybatterier godt av å være helt toppladet. Hvis du har et solcelleanlegg, er det optimalt å klatt-lade litiumbatteriet på rundt 50%.

Vinterlagring

For å bevare litiumbatteriets ytelse om vinteren, anbefales det å lagre det med 50-70% ladning og koble fra tilkoblingen. Dette sikrer at batteriet kan lagres i flere måneder uten problemer.

Når batteriet er tilkoblet noe, er det en risiko for at det tømmes litt. For å overvåke batteristatusen, kan man bruke Victron SmartShunt og en Batteri Monitor. Disse gir en bedre og mer nøyaktig oversikt over batteriene, spesielt for større batteribanker.

Det er viktig å merke seg at batterier ikke kan være helt vedlikeholdsfrie. For litiuminstallasjoner er det best å unngå å lade batteriet helt fullt hele tiden. Spesielt om vinteren bør ladingen reduseres, slik at batteriet ikke blir mer enn 60-70% fullt.

Å holde batteriet rundt 50% ladning er det beste for batteriets ytelse og levetid. Dette er spesielt viktig å følge for å sikre optimal behandling av litiumbatterier.

Victron SmartShunt 2000A/50mV IP65
Din pris
-10%

Victron SmartShunt 2000A/50mV IP65

Victron Blue Smart IP22 Charger 24/12(1) 230V CEE 7/7
Din pris
-10%

Victron Blue Smart IP22 Charger 24/12(1) 230V CEE 7/7

Victron Blue Smart IP22 Charger 24/8(1) 230V CEE 7/7
Din pris
-10%

Victron Blue Smart IP22 Charger 24/8(1) 230V CEE 7/7


Aktuelt

Kurs: Batteri og ladesystemer i båt

Kurs: Batteri og ladesystemer i båt

 

Farco inviterer til praktisk todagers kurs om batteri- og ladesystemer i fartøy < 24m, inkludert teori og hands-on øvelser — et k...

Nye 48V versjoner av MultiPlus

Nye 48V versjoner av MultiPlus

Victron Energy utvider MultiPlus-II-serien med to nye inverter/lader-modeller på 4,5 og 6,5 kW – og bryter samtidig med gammel praksis ved å s...

Ny ISO-standard for litiumbatterier i fartøy under 24m

Ny ISO-standard for litiumbatterier i fartøy under 24m

Den nye NS-EN ISO 23625:2025 gir et tydelig rammeverk for installasjon og sikkerhet rundt litiumbatterier i fartøy under 24m. I denne artikkelen forklare...

Victron GX: Én plattform for full kontroll – og slik gjør du nettbrettet til styreskjerm

Victron GX: Én plattform for full kontroll – og slik gjør du nettbrettet til sty...

Victron Energy sine GX-enheter fungerer som hjernen i alt fra hytter og bobiler til industrielle kraftsystemer. De samler data, styrer generatorer og gir deg sa...

Victron Lithium NG – 60 kWh batterisystem i henhold til ISO 23625:2025

Victron Lithium NG – 60 kWh batterisystem i henhold til ISO 23625:2025

Med nyeste generasjon Victron Lithium NG og Lynx Smart BMS, har vi nå muligheten til å bygge sikre, fleksible og kraftige batterisystemer – fu...


Mest besøkt

FarcoPower LifePO4 Freeze 2.0 12V/200AH BTH MK2
Din pris
Victron Cerbo GX MK2
Din pris

Victron Cerbo GX MK2

Safire Hyttevarmer 3800 svart
Din pris

Safire Hyttevarmer 3800 svart

Victron MultiPlus-II 12/3000/120-32 230V
Din pris
Safiery Star-tank Radar Tank level Sensor Blåtann
Din pris
Victron Orion XS 1400 DC-DC battery charger
Din pris
Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50 230V
Din pris