Livet med elektrisk seilbåt

Håkon Ingvaldsen er i et eksklusivt selskap. Han er en av relativt få personer i Norge som har bygget om sin seilbåt til å bli helelektrisk.

Ingvaldsen innrømmer at det er litt kostbart, og ikke en løsning som er for alle. Men en løsning som er fremtidsrettet, bærekraftig og ikke minst bidrar til et komfortabelt båtliv. Dessverre er det ingen incentiver for elektriske båter slik det er for elbiler. Elbil er billig, elektrisk båt er kostbart, stadfester Håkon.

Som teknologinteressert og miljøbevisst seiler, er det å være mest mulig selvforsynt viktig for Ingvaldsen. I denne sammenheng snakker vi strøm. Ved hjelp av kraft fra en stor og effektiv batteribank som forsyner elmotoren, regenerering av strøm fra propell og solcellepaneler greier man seg fint uten tradisjonell forbrenningsmotor ombord.

– En seilbåt skal helst bruke seil, smiler Ingvaldsen, som legger til at de har god nytte av elektrisk drift når vinden ikke er tilstrekkelig eller i forbindelse med å komme inn eller ut til et bryggeanlegg.

Mer fleksibilitet

– I tillegg gir det en større grad av frihet når man ikke har behov for å fylle gass til eksempelvis varmeløsninger, sier han og sikter til at båtens batteribank har kraft nok til å drifte byssa som har fullverdig komfyr med induksjonstopp og stekeovn. Micro, oppvaskmaskin, kaffetrakter og annet som driftes med strøm fra batteriene.

I tillegg til TV og andre komfortdetaljer man forventer i en 50-fots seilbåt, som Ingvaldsen har seilt flere ganger over Atlanterhavet og rundt om til ulike europeiske destinasjoner.

– Jeg liker godt det å være selvforsynt, og ikke ha behov for å gå i havn for å få strøm. Og på langturer er det heller ikke enkelt å få tak i gass, sier Håkon.

Motoren

I den 50 fot lange Beneteau seilbåten er det gjort en rekke grep for å få båten til å bli helelektrisk. I motorrommet er den opprinnelige 110-hesters Yanmar dieselmotoren byttet ut med en 48 volts 15 kw elmotor som ved marsjfart forbruker 5 kw i timen. Og med en batteribank på 35 kw betyr det 7 timers drift og mange nautiske mil i rekkevidde.

Batteribanken

Under dørken befinner batteribanken seg. Den er plassbygd og lavt plassert ved kjølen, slik at vektfordelingen blir optimal. I «batterirommet» befinner det seg også en 200 Ah timers batteri for 12 voltsanlegget. Mens 48-volts batteriet på 700 Ah leverer kraft til fremdrift og strømforsyning om bord. Det mindre batteriet lades kontinuerlig og fungerer som en «buffer» ved høyt forbruk.

Elektrisk komfort

I byssa har Håkon både vannkoker og en komfyr som er stor nok til å få plass til en pizza. Komfyren trekker maks 2 000 watt og er montert på en gimball slik at den alltid er i vater.

– Det er en kostbar løsning, men noe vi har stor glede av, forteller Håkon, og legger til at også båtens toalettsystem er oppgradert. Farco selger også elektrisk toaletter fra Planus som har utviklet et eget pumpesystem som er svært pålitelig og kraftig. Flere egne patenter har resultert i markedets mest stillegående toalett, og egenskaper som kan sammenlignes med vakuumsystemer. Riktignok til en «brøkdel» av prisen.

Påfyll av strøm

Håkon foretrekker å være selvforsynt med strøm, men det er perioder når det ikke er solskinn og da er det fint å kunne koble seg på landstrøm i en havn.

– Jeg benytter Farcos smarte, sammenleggbare solcellepaneler. De er effektive og enkle i bruk. Og finnes i en flere ulike effektvarianter. De brettes enkelt ut og kan eksempelvis legges på dekk. Panelet er mer til bruk for å kunne holde et kjøleskap gående gjennom helgen og til det passer det perfekt.

Solceller og regenerering fra motoren når man seiler bidrar litt til lading. Under normal bruk om sommeren med lystseilas trenger man til havn og lade ca. annenhver dag, med en vanlig 16A kurs i land lades banken opp på ca 10 timer.

Med full batteribank kan man ligge stille nesten en uke uten å lade, men det er kanskje verdt å vurdere en Kabola fyrkjele som sørger for varme og varmt vann under alle forhold.

Styringssystem

Når du har et større Victron-system ombord er det kjærkomment med et intuitivt og godt styringssystem av strømmen ombord. Victron er merket Farco bruker på komponenter for styring av det elektriske anlegget. Herunder invertere, regulatorer, ladere osv. Alt som skal til for å et effektivt og pålitelig system.

I sin båt har Håkon et dedikert styringspanel hvor han enkelt kan ha oversikt over forbruk og annen nødvendig informasjon. Informasjonen fra Victron kan om ønskelig vises på båtens kartplotter eller på PC, telefon eller nettbrett om man ønsker det. Det forutsetter da at båten har internettforbindelse.

 
Se tidligere reportasje fra Seilmagasinet:
 

Nyhetsbrev

Vær tidlig ute og få tilsendt info om nyheter og gode tilbud.