Meny
Logg inn
Mine sider

Vi elektrifiserer fremtiden!

Bruk av Litium batterier i kulde

Brukerveiledning for lading av LiFePO4-batterier med innebygd varmefunksjon


LiFePO4-batterier med innebygd varmefunksjon er utviklet for sikker bruk i kalde omgivelser. Denne funksjonen sørger for at batteriet varmes opp til en trygg temperatur før lading starter. Følg veiledningen nedenfor for optimal bruk og for å unngå skader.
Enklere drop-inn batterier med innebygget varme starter automatisk oppvarming først når det blir satt på lading, batteriene vil da først varmes opp, for å så starte lading når de er varme nok. Avhengig av temperaturen i batteriet og ikke minst i omgivelsene vil det ta tid før batteriet blir varmt nok til å lades.

 

Brukerveiledning for lading av LiFePO4-systembatterier med innebygd varmefunksjon

LiFePO4-batterier med innebygd varmefunksjon er spesielt utviklet for å fungere trygt i kalde omgivelser. Denne funksjonen sørger for at batteriet varmes opp til en trygg temperatur før lading starter. Følg veiledningen nedenfor for å bruke batteriene riktig og unngå skader.

Generelle retningslinjer for lading

  1. Automatisk oppvarming:
    Batteriets varmefunksjon aktiveres automatisk når temperaturen faller under ca. 5°C. Systemet varmer opp cellene til en trygg ladingstemperatur før lading starter.
  2. Automatisk lading.
    Med automatisk lading kommer behovet or automatisk lading før batteriet kommer ned på kritisk SOC nivå. Et slikt anlegg er gjerne koblet opp med sollading i store deler av året, men det er viktig at Grid eller Generator tilfører lading om ikke solproduksjonen er stor nok. 
  3. Battery Management System (BMS):
    BMS overvåker batteriets temperatur og aktiverer varmefunksjonen etter behov for å sikre trygg lading.
  4. Beskyttelse mot kuldeskader:
    Ved temperaturer under 0°C hindrer BMS lading inntil batteriet er varmet opp. Dette beskytter mot skader som litiumplating, som kan redusere batteriets levetid.

Fremgangsmåte for lading

  1. Sørg for tilstrekkelig ladestrøm:
    For at varmefunksjonen skal aktiveres, kreves en ladestrøm på minst 3A per batteri. Svake ladekilder, som små solcellepaneler, kan være utilstrekkelige.
  2. Automatisk aktivering av varmefunksjon:
    Ved temperaturer under 0°C vil varmefunksjonen automatisk bruke strøm fra laderen til å varme batteriet opp til over 5°C. Ladningen starter først når trygg temperatur er oppnådd.
  3. Lading:
    Når batteriet er klart, starter ladingen automatisk. Batteriet vil lade som normalt, uten at du trenger å gjøre noe.
  4. Fullføring av lading:
    Etter fullført lading slår systemet av ladesyklusen automatisk. BMS overvåker fortsatt temperaturen for å sikre at batteriet holder seg stabilt.
  5. Bruk etter lading:
    Batteriet kan brukes som normalt etter lading. Ved lagring i kulde bør batteriet holdes i en stabil temperatur for å bevare kapasiteten.

Tips for optimal bruk

  • Unngå ekstreme temperaturer: Selv om batteriet tåler kulde, er det lurt å lagre det i moderate temperaturer når det ikke er i bruk.
  • Langvarig bruk i kulde: Hvis batteriet ofte utsettes for lave temperaturer, vurder å beskytte det med naturlig isolasjon eller sikre at laderen kan opprettholde oppvarmingen.

Advarsler

  • Bruk riktig lader: Sørg for at laderen er kompatibel med LiFePO4-batterier og støtter varmefunksjonen. Våre batterier er testet med Victron-utstyr konfigurert for LiFePO4.
  • Unngå lading uten fungerende varmefunksjon: Hvis varmesystemet er defekt, kan lading i kulde skade batteriet permanent.

Aktuelt

Kurs: Batteri og ladesystemer i båt

Kurs: Batteri og ladesystemer i båt

 

Farco inviterer til praktisk todagers kurs om batteri- og ladesystemer i fartøy < 24m, inkludert teori og hands-on øvelser — et k...

Nye 48V versjoner av MultiPlus

Nye 48V versjoner av MultiPlus

Victron Energy utvider MultiPlus-II-serien med to nye inverter/lader-modeller på 4,5 og 6,5 kW – og bryter samtidig med gammel praksis ved å s...

Ny ISO-standard for litiumbatterier i fartøy under 24m

Ny ISO-standard for litiumbatterier i fartøy under 24m

Den nye NS-EN ISO 23625:2025 gir et tydelig rammeverk for installasjon og sikkerhet rundt litiumbatterier i fartøy under 24m. I denne artikkelen forklare...

Victron GX: Én plattform for full kontroll – og slik gjør du nettbrettet til styreskjerm

Victron GX: Én plattform for full kontroll – og slik gjør du nettbrettet til sty...

Victron Energy sine GX-enheter fungerer som hjernen i alt fra hytter og bobiler til industrielle kraftsystemer. De samler data, styrer generatorer og gir deg sa...

Victron Lithium NG – 60 kWh batterisystem i henhold til ISO 23625:2025

Victron Lithium NG – 60 kWh batterisystem i henhold til ISO 23625:2025

Med nyeste generasjon Victron Lithium NG og Lynx Smart BMS, har vi nå muligheten til å bygge sikre, fleksible og kraftige batterisystemer – fu...


Mest besøkt

FarcoPower LifePO4 Freeze 2.0 12V/200AH BTH MK2
Din pris
Victron Cerbo GX MK2
Din pris

Victron Cerbo GX MK2

Safire Hyttevarmer 3800 svart
Din pris

Safire Hyttevarmer 3800 svart

Victron MultiPlus-II 12/3000/120-32 230V
Din pris
Safiery Star-tank Radar Tank level Sensor Blåtann
Din pris
Victron Orion XS 1400 DC-DC battery charger
Din pris
Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50 230V
Din pris