Litiumbatterier

Litium batterier med innebygget BMS, samme design og størrelse som tradisjonelle batterier.

Litiumbatterier kommer i mange kvaliteter og design løsninger. Farco har selvfølgelig Victron Energy sitt sortiment, i tillegg har vi FarcoPower batterier som er tatt fram til det norske markedet. Litium eller Lithium batterier har andre egenskaper enn tradisjonelle bly/agm/gel batterier. Forskjellen i kvalitet og funksjon kan være stor mellom forskjellige modeller. Forskjellen mellom forskjellige typer Litium batterier er like stor som forskjellen mellom forskjellige typer bly batterier. 
Når man konstruerer er Litium batterier så avgjør sammensetningen med andre kjemikalier egenskapene og nominell spenning. De batteriene Farco tilbyr er batterier som har kjemisk sammensetning med lavere fare for "termial fire" - brann ved overladning eller kortslutning enn de cellene som normalt benyttes i elektriske biler. 
I motsetning til tradisjonelle bly batterier så vil Litium batterier ha det best når de er 50% fulle. Man kan "fylle" eller "tømme dem helt, men øker slitasjen hvis man tømmer helt fullt eller tømmer helt. Det er upraktisk med batterier som ikke er fulle når man skal bruke dem, så hos Farco anbefaler vi gjerne å lade med 13,8 - 14,2 volt (nominell spenning 12V). Vi som arbeider her benytter nok 13,8. Batteriene skal tåle 15-15,5 volt før BMS skal kutte batteriet. 
BMS er ren sikkerhets installasjon. En installasjon skal inneholde batterimonitor eller system som gir varsel når spenningen passerer topp spenningen og ikke minst bør det installeres ladereleer som kuter ladningen før man får problemer med for høy spenning. For høy spenning vil kunne forårsake høy slitasje på materiellet, BMS kutt hvor alt strøm forsvinner og i verste fall brann. 
Bruk i kulde: Litiumbatterier kan selvfølgelig benyttes i kulde hvis de er beregnet på det, ellers hadde det vel ikke vært mange elektriske bilene i Norge... Som de fleste forstår endrer egenskapene seg ved kulde og ikke minst om man ikke har batterier som er beregnet på bruk i kulde vil BMS koble ut batteriet når det blir kaldt. 
Alle typer batterier - inkludert Litiumbatterier har best arbeidsforhold og får minst slitasje med temperatur på 20 grader. 

Filter

Nullstill
Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×