Batterier og hvilken type..

Har du tradisjonelle batterier AGM/GEL/BLY, og ønsker å erstatte disse direkte så markedsfører vi Victron sine batterier.
Victron sine AGM batterier er av ypperste kvalitet, og Farco kan levere de fleste typer på kort varsel.

En ting man klart bør vurdere når batteriene skal oppgraderes er å gå over til "Lithium" batterier. Det er både veldig enkelt og relativt enkelt og relativt komplisert, litt avhengig av hvem du spør.

La oss ta noen enkle fakta:
Utladning - Lithium batterier som lades helt ut, kan i en del tilfeller ikke reddes, og må kasseres.
Overlading - Lithium batterier fortsetter å ta imot energi når de er fulle - overlades et batteri nok så tar det fyr.
Balansering - Batterier bygges opp med flere celler. Spenningen er nesten den samme hele veien fra 15-85 % av kapasiteten. Det gjør at en celle i ubalanse kan få høy spenning uten at hele batteriet gir unormalt høy samlet verdi. En god BMS balanserer cellene, og ikke minst skrur av batteriet om en celle får stort avvik i forhold til de andre.
Belastning - Lithium batterier kan i utgangspunktet tåle ekstreme utladinger og høye ladestrømmer (Ladding fra 20-80 % på 15min, utlading fra 100-20 % 15 min), men vær klar over at de fleste oppsett, sikringer, kabler, styringer, releer osv. har begrensinger
BMS - Battery Management system - Elektronikk som måler spenningen hver celle i batteriet og overvåker tilstanden. BMS styrer gjerne ladekurver og skal være koblet opp med styresystemer eller releer for å kutte ladning eller forbruk, hvis yttergrensene nåes.

Vi skal kort ta for oss tre typer Lithium batterier som mange tenker på at de ønsker å sette i båten:

1. Lithium (LifePO4) batterier designet i kasser med standard Bly/AGM størrelse. Flotte batterier som er enkle å plassere. Den innebyggede BMS gjør også installasjonen til en lek. Svakheten ved disse er at all strøm går over kretskortet som styrer BMS. Det gjør dem lite egnet til høy ladning eller høyt forbruk. DVS lite egnet i installasjoner med elektriske vinsjer, startmotorer, store invertere eller kraftige dynamoer.
Normalt er disse batteriene merket med 0,2 - 0,5 CA – dvs. elektronikken begrenser ladning utlading til 2-5 timer. Noe som er mer enn nok om du skal bruke dem til lys og kartplotter. Kanskje å koke en kopp kaffe på inverter (kortvarig noe høyere belastning). Tåler 500 - 2000 utladinger avhengig av modell.

2. Mange lurer på å bruke brukte celler fra Elektriske biler. De er geniale men ikke i miljø hvor de kan utsettes for fuktighet, med mindre du er i stand til å emballere dem i en fullstendig vanntett kasse (IP67 eller bedre). Nominell celle spenning på 3,7 volt gjør også at de er vanskelig å tilpasse mot et 12 eller 24 volts anlegg, mens 14 celler går bra mot 48 volt anlegg.

3. Farco har valgt å satse på LYP batterier. Dette er batterier med høy andel av Yttrium. Dette gjør dem ikke kritiske om de utsettes for fukt. De er også så robuste at de blir produsert opp i cellestørrelse på 700 ampere. Kostnadsmessig ligger de kun 20-30 % høyere enn de rimeligste LifePO4 batteriene. Løsningene leveres med løse celler og batteriene må bygges på plassen av kompetent personale. Løsningene leveres alltid komplett med det man trenger for en sikker oppkobling.
Batteriene tåler 10 CA i peak belastning og kan settes opp hurtigladning på 3 CA (15 fra 20-80 %), anbefalt er oppsett hvor normal ladning ligger på 0,5 CA. Cellene skal tåle 5-8000 utladinger, og antatt levetid er 30 år. De første cellene ble konstruert for 20 år siden (til militære ubåter) og er fremdeles i drift.